Sivut

maanantai 8. helmikuuta 2016

Kankaanpainanta

Villakirjonnan ohessa saimme tutustua kankaanpainannan saloihin. Aikaisempaa kokemusta minulla oli vain tekniikasta missä painettava kuvio oli leikattu kontaktimuovista, joka sitten kiinnitettiin kankaaseen ja painoväri tuputettiin varovasti kankaaseen. Sen jälkeen kontaktimuovi poistettiin ja kuva "kiinnitettiin" silittämällä kuumalla raudalla.

Nyt meidän piti tehdä kaikki alusta pitäen ... sekoittaa mieluisat värit ja kokeilla erilaisia primitiivisiä tekniikoita (leimasimet esim. puupalikat, viinipullonkorkit, pitsiliinat, limsa- ja energiajuomapullojen pohjat. Siis mitä ikinä keksimmekään kokeilla. Mielikuvitus - ei todellakaan ole vahvin puoleni.

Valokuvasin kangaspaloja kahdessa osassa. Kuten huomaatte, näissä ensimmäisissä kuvissa oli virallinen valvoja mukana. Costello (Devon Rex) pentu halusi välttämättä tulla mukaan kuviin. Tosin innostus oli vaihtelevaa kuten kuvista voi päätellä.

Tämä ensimmäinen kuva on ns. varsinainen kankaanpainantatyöni. En vain saanut aikaiseksi mitään muuta käyttökelpoista. Kaikki muu jäin ns. testauksen tasolle. Kuvista puuttuvat vielä lopuksi tekemäni seulapainantekniikalla painettu kangas ja emulsioruiskutekniikalla toteutetut sydämet.

Venhäjauhotekniikalla toteutettu kankaanpainanta jäi kokeilematta, mutta onhan tässä vielä aikaa. 

Itse ommeltu essu ja siihen sabluunatekniikalla lisätty pantterinpää ja sen lisäksi kaulalenkkiin ja vyölenkkeihin sekä essun reunoihin painettu "pantterikuviota". Essun ompeleminen herätti keskustelua niin opettajan kuin oppilaiden keskuudessa eli "essu taskulla vai ilman?". Koska taskun tarve essussa jäi omasta mielestäni epäolennaiseksi, päätin jättää sen pois. Moni taskun kannattaja ajatteli tarvitsevansa taskua nenäliinaa varten, mutta koska tämä essu tulee "omaan käyttöön" päätin toteuttaa taskuttoman essun.
 
Norsuja ja lintuja painettu puuleimasimilla.


Punainen kuvio toteutettu energiajuomapullolla ja skumppapullon korkilla. Tausta sumutettu emulsioruiskutekniikalla ennen kuvioiden painamista.

Tässä samaa tekniikkaa kuin edellisessä kuvassa mutta ilman taustaväriä. Costello alkaa pitkästyä tässä vaiheessa.

Pitsiliina aseteltu kankaan päälle ja emulsioruiskutekniikalla sumutettu väri kankaaseen. Lopputulokseen vaikuttaa pitsiliinan tai vastaavan tuotteen ominaisuudet (kuviot, paksuus).

Puolenlitran limsapullon pohjalla painettu punainen kuvio ja sen jälkeen lisätty sininen keskiosa skumppapullon korkilla.

Lisää ruiskuemulsiotekniikkakokeilua hieman eri värillä kuin aikaisemmin.

Ruskea väri ei todellakaan ole mieluinen minulle, mutta sitä näytti tulevan värisekoitusten lopputuloksena. Tässä on kokeiltu telalla maalaamista kankaalle. Maaliastian pohjakuvio on kopioitunut telan avulla kankaaseen. Sen jälkeen olen vielä painanut puupalikalla kolmion muotoisia kuvioita.

Puupalikalla testailu jatkuu. Tässä on yhdellä puupalikalla toteutettu erimuotoisia kuvioita.

Viinipullon korkilla painettu erimuotoisia kuvioita.

Siveltimellä sudittu kahta värilä rinnakkain.

Sabluunatekniikalla painettu pöllöt ja tähdet.

Samaa kuin edellisessä kuvassa mutta sydämet punaisella. Jos väriä oli sienessä liikaa suttaantui kuva helposti koska väri pääsi leviämään sabluunan reunojen alta.

Ehdoton suosikkini kankaanpainannassa. Valmis sabluuna, jolla pantterin kuva siirretty kankaalle.

Erilaisia muotoja on saatu aikaiseksi kiinnittämällä maalarinteippiä kankaaseen, jonka jälkeen väri on lisätty kankaaseen ja lopuksi maalarinteipit on poistettu.

Tässä samoja maalarinteippitestauksia kahdella eri violetilla värillä ja lopputuloksena erilaisia kolmioita tai vaikka pyramideja jos antaa mielikuvituksen lentää.

Kolmella eri värillä ja maalarinteipillä luotu "ikkuna".

Siveltimellä ja kahdella eri violetilla värillä maalattu sydän.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti